Nieuwe webshops blijven nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten. Je ziet dat veel mensen naast hun reguliere baan een webshop beginnen om een centje bij te verdienen of om van hun hobby hun beroep te maken. Dit zijn vaak ook de mensen die niet het budget hebben om een webshop door een professional te laten bouwen en vaak zelf aan de slag gaan. Dit zie je in heel veel gevallen terug in het design van de webshop. Deze webshops hebben een verkeerde indeling, verkeerd kleurgebruik, verkeerd lettertype, verkeerde navigatie etc. etc. Voor deze mensen heb ik dit blog geschreven om de basics uit leggen van de opbouw van een webshop. Dus ben jij een beginnende ondernemer die graag wel succesvol wil zijn met je webshop, pas deze tips toe en hopelijk helpt het je om meer orders binnen te halen.

De basis van een e-commercesite is dat je jouw websitebezoekers vraagt om iets van je te kopen. En, als gevolg daarvan, vraag je hen om gevoelige informatie, zoals hun creditcardgegevens. En dat zullen ze niet graag doen als je webshop er niet professioneel uitziet.

Wat bedoel ik met professioneel? Je webshop mag geen tik- of spelfouten bevatten. Je lettertype, kleuren en voettekst ontwerp moet consistent zijn van pagina tot pagina. Al je productlinks en knoppen moeten werken. Je foto’s moeten er niet uitzien alsof je ze met een oude iPhone 5 hebt genomen en je algemene siteontwerp moet er niet uitzien alsof je het hebt gekopieerd van een webshop uit 2010.

Algemene tips:

  • Kies maximaal 2 tot 3 verschillende lettertypes. In een volgend blog zal ik dieper ingaan op de keuze van de lettertypes.
  • Maak geen kermis van je webshop. Kies kleuren zorgvuldig uit en kies kleuren die bij elkaar passen. Zorg dat de buttons (CTA’s) waar je wilt dat mensen op klikken een opvallende kleur hebben.
  • Zorg voor een heldere navigatie, mensen willen niet je hele webshop doorzoeken naar een artikel dat ze willen hebben. Plaats al je contactinformatie en leveringsvoorwaarden makkelijk vindbaar op je site.
  • Maak je webshop responsive. Dat wil zeggen dat je shop er op mobiel net zo goed uitziet als op een desktop. Haal alle kleine design foutjes eruit op de mobiele versie want dat irritteert bezoekers. Het merendeel van de mensen gebruikt tegenwoordig zijn mobiele telefoon om te shoppen dus dit is superbelangrijk.
  • En de beste tip: Hou het simpel! Vermijd onnodige toeters en bellen wat afleidt van je producten.

Hieronder heb ik een schematische afbeelding gemaakt van hoe de indeling van je webshop eruit moet zien in de basis. Natuurlijk kun je de indeling van de homepage nog veranderen naar je eigen smaak en dingen toevoegen of weglaten.