COLORBLOCK CREATIONS
BLOG
beste indeling webshop

Wat is de beste indeling voor de homepage van je webshop
Nieuwe webshops blijven nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten. Je ziet dat veel mensen naast hun reguliere baan een webshop beginnen om een centje bij te verdienen of om van hun hobby hun beroep te maken. Dit zijn vaak ook de mensen die niet het budget hebben om een webshop door een professional te laten bouwen en vaak zelf aan de slag gaan. Dit zie je in heel veel gevallen terug in het design van de webshop. Deze webshops hebben een verkeerde indeling, verkeerd kleurgebruik, verkeerd lettertype, verkeerde navigatie etc. etc. Voor deze mensen heb ik dit blog geschreven om de basics uit leggen van de opbouw van een webshop. Dus ben jij een beginnende ondernemer die graag wel succesvol wil zijn met je webshop, pas deze tips toe en hopelijk helpt het je om meer orders binnen te halen.
De basis van een e-commercesite is dat je jouw websitebezoekers vraagt om iets van je te kopen. En, als gevolg daarvan, vraag je hen om gevoelige informatie, zoals hun creditcardgegevens. En dat zullen ze niet graag doen als je webshop er niet professioneel uitziet.
Wat bedoel ik met professioneel? Je webshop mag geen tik- of spelfouten bevatten. Je lettertype, kleuren en voettekst ontwerp moet consistent zijn van pagina tot pagina. Al je productlinks en knoppen moeten werken. Je foto’s moeten er niet uitzien alsof je ze met een oude iPhone 5 hebt genomen en je algemene siteontwerp moet er niet uitzien alsof je het hebt gekopieerd van een webshop uit 2010.
Algemene tips:
- Kies maximaal 2 tot 3 verschillende lettertypes. In een volgend blog zal ik dieper ingaan op de keuze van de lettertypes.
- Maak geen kermis van je webshop. Kies kleuren zorgvuldig uit en kies kleuren die bij elkaar passen. Zorg dat de buttons (CTA’s) waar je wilt dat mensen op klikken een opvallende kleur hebben.
- Zorg voor een heldere navigatie, mensen willen niet je hele webshop doorzoeken naar een artikel dat ze willen hebben. Plaats al je contactinformatie en leveringsvoorwaarden makkelijk vindbaar op je site.
- Maak je webshop responsive. Dat wil zeggen dat je shop er op mobiel net zo goed uitziet als op een desktop. Haal alle kleine design foutjes eruit op de mobiele versie want dat irritteert bezoekers. Het merendeel van de mensen gebruikt tegenwoordig zijn mobiele telefoon om te shoppen dus dit is superbelangrijk.
- En de beste tip: Hou het simpel! Vermijd onnodige toeters en bellen wat afleidt van je producten.
Hieronder heb ik een schematische afbeelding gemaakt van hoe de indeling van je webshop eruit moet zien in de basis. Natuurlijk kun je de indeling van de homepage nog veranderen naar je eigen smaak en dingen toevoegen of weglaten.

Indeling:
1. Bovenaan komt je logo met daarnaast de hoofdcategorieën van de producten in je webshop. Tevens vermeld je in het hoofdmenu een link naar de contactpagina en je over ons pagina, waar je wat vertelt over de webshop en wat je er kunt vinden. Je kunt aan het menu nog wat extra pagina’s toevoegen die belangrijk voor je zijn, bijvoorbeeld verzendkosten, mvo, duurzaamheid, technologie de je gebruikt.
2. Onder je menu plaats je 3 of 4 usp’s, dat kan zijn gratis verzending, snelle levering, 24/7 support.
3. Bij 3 plaats je een krachtige mooie foto als achtergrond die precies laat zien wat je als webshop uit willen stralen. Daaroverheen zet je dan je logo met evt slogan. Je kan daar ook een speciale aanbieding of andere aankondiging neerzetten.
4. Hier zet je de categorieën neer die in het hoofmenu bovenaan ook gebruikt heb. Pak hier een mooie foto als achtergrond die iets zegt over de categorie en plaats hier een button bij of op met de categorienaam.
5. Vertel hier iets over de webshop en wat je kunt vinden in de webshop.
6. Onder bestsellers zet je max 8 producten neer die je goed verkoopt of bv in de spotlights wilt zetten omdat je er een hoge marge op hebt.
7. In dit blok kun je links zetten naar blogs die je schrijft voor op de shop en/of je instagram/facebook feed inladen.
8. Als je laatste plaats je een footer die je op iedere pagina terug laat komen. In deze footer plaats je al je bedrijfsinformatie, vergeet niet je verplichte btw- en kvk nummer. Daarnaast vermeld je alle juridische informatie (algemene voorwaarden, privacy policy, herroepingsrecht etc.). Het is ook handig om hier nogmaals je navigatie in terug te laten komen.